Saturday, January 14, 2012

Да обичаш себе си


Какво означава да обичаш себе си? За мен това означава да познаваш себе си и да си си сам приятел.

Това означава, когато се прибираш уморен от работа да се прибереш вкъщи и да си починеш.
Това означава, когато си бил на работа, да не си прекалявал с вършенето й.
Това означава да се щадиш, да се радваш сам, да се виждаш с хората, които са ти най-близки.
Това означава, когато обичаш някой да му кажеш и покажеш, че го обичаш.
Това означава, когато някой ти липсва да му кажеш, че ти липсва.
Това означава, когато някой ти е неприятен да избягваш срещите си с него. Или още – когато ти е скучно някъде да си тръгнеш или да си намериш по-интересно занимание.
Това означава да следваш мечтите си, да се ръководиш според принципите, които си приел за най-близки.
Това означава силно да вярваш в успеха си, в щастливото си бъдеще.
Това означава да знаеш докъде се разпростират силите ти => да знаеш кога да спреш, за да си починеш и отново да продължиш напред.
Това означава да знаеш какво искаш, както за себе си, така и за най-близките си.
Това означава да уважаваш родителите си и да си им благодарен, че са те отгледали.
Това означава, когато кажеш нещо да го изпълниш.
Това означава да се стремиш да създадеш личност, която да бъде уважавана, защото е пример за подражание.
Това означава да мислиш за бъдещето си, за бъдещето на децата си, бъдещето и на техните деца, а защо не и за бъдещето на човечеството.
Това означава, когато сгрешиш да признаеш грешката си, както пред теб самия, така и пред другите.
Това означава да продължаваш смело винаги напред.
Това означава да знаеш къде са силните и къде са слабите ти места, като се стремиш да премахнеш слабите, независимо от възрастта ти.
Това означава да се грижиш за всичко, което твоя свят обхваща, да продължи да бъде такова, каквото е, ако може и да бъде по-добро.
Това означава да се усмихваш, да носиш слънце вътре в себе си, да се бориш с неправдата. 
Това означава да подаряваш подаръци и да правиш изненади на любимите си хора.
Това означава да предпочиташ играта, добротата и любовта пред конфронтирането и войната.
Това означава да напишеш „Това означава” толкова пъти, колкото ти е приятно.
А това за мен означава да си на ти със себе си, останалите хора и света. И като разбереш какво означава да обичаш себе си, да дадеш възможност и на другите да те обичат, защото явно и ти обичаш тях.


На помощ взимам и един от любимите ми автори:
из „Хармонията между естетическото и етическото.” на Сьорен Киркегор

     „Непрекъснато се стремя да се образовам повече за призванието си и правейки това, чувствам същевременно, че се развивам все повече и повече. Обичам съругата си, щастлив съм в своя дом. Слушам люлчината песен на жена си и ми се струва, че тя пее по-хубаво от всяка друга, без поради това да мисля, че е певица. Слушам плача на малкото и за ушите ми той е нехармоничен, виждам неговия по-възрастен брат да расте и да се развива, гледам щастлив и изпълнен с упование в неговото бъдеще не с нетърпение, тъй като имам достатъчно време на разположение да чакам и самото чакане е вече радост за мен. Намирам смисъл в работата си и вярвам, че до известна степен тя има смисъл и за останалите, макар и сам да не мога да го определя и пресметна точно. Изпитвам радост от това, че личният живот на някои други хора има значение за мен и желая, и се надявам и моят да има значение за тези, на които симпатизирам с цялото си схващане за живота. Обичам родината си и не мога да си представя, че бих могъл да се чувствам истински добре в някоя друга страна. Обичам майчиния си език, който дава свободен израз на мисълта ми, и намирам, че това, което имам да кажа на света, мога прекрасно да изразя на него. Наред с всичко това аз живея и по-висш живот и когато понякога ми се случва да вдишвам този по-висш живот в моя земен и домашен въздух, аз се чувствам блажен, тогава пред мен се сливат в едно изкуство и милост. Такова обичам аз битието, защото е хубаво и се надявам на още по-хубав живот.
     Това са моите свидетелски показания. Ако се усъмня дали е правилно да ги дам, това би било по-скоро от загриженост заради самия теб. Защото аз почти се страхувам да не те заболи, като чуеш, че животът в своята простота може да бъде толкова хубав. Приеми обаче моите свидетелски показания, нека те ти причинят малко болка, но нека въздействат и радостно върху теб. Те притежават едно свойство, което за съжаление липсва на твоя живот: "вярност", върху нея можеш да градиш със сигурност.”

No comments:

Post a Comment